Escuela catedralicia

Enseñanza monástica

Una escuela catedralicia o escuela episcopal ye una institución d'orixe medieval que se desenvolvió alredor de les biblioteques de les catedrales europees. Les escueles catedralicies deben el so nome a la so vinculación con una ilesia catedral d'una diócesis particular de la Ilesia Católica, y la so vocación yera la formación cimera de los candidatos de la diócesis al estáu clerical. Yeren complementaries de les escueles parroquiales o de la enseñanza nos conventos, que yeren más básiques.

El so orixe ta nes escueles municipales romanes que tres la cayida del Imperiu d'Occidente y la subsiguiente desapaición de les instituciones romanes, terminaron per xuntar se a la Ilesia, única organización que sobrevivió na institución educativa. Mientres el renacencia carolinxa sentáronse les bases pa la so reorganización, adoptando estructures similares a la de la Escuela Palatina d'Aquisgrán, fundada por el mesmu Carlomagno y empobinada pol so conseyeru Alcuino de York. Estes primeres escueles fueron el caldu de cultivu del que va salir la Reforma gregoriana, y, con ella, la plenitú de les escueles catedralicies. Definitivamente adoptoron el sistema d'enseñanza basáu nos estudios de les artes lliberales, según l'esquema didácticu escurríu por Severino Boecio. Estos estudios yeren previos a les disciplines eclesiástiques puramente felicidaes: Teoloxía, Apologética, Sagraes Escritures y Derechu.

Cuando empiecen a aplicase los principios de la Reforma gregoriana, estes escueles y los sos alumnos van adulces dixebrándose del poder civil por dos medios: llogren de la Ilesia (de cada obispáu) exenciones y medios abondos; y de les autoridaes civiles, l'estatutu gremial d'estudiantes y maestros... esto ye l'entamu de la mayor parte de les universidaes medievales.

Hubo escueles catedralicies de gran importancia en tola Cristiandá, anque destacaron especialmente les de Chartres, París, Reims y Toulouse, en Francia; la d'Oxford, n'Inglaterra; les de Salamanca y Palencia, en Castiella y Lleón; la de Lleida, n'Aragón; la de Leipzig, nel Sacru Imperiu Romanu-Xermánicu; les de Pisa y Siena n'Italia. Estes escueles tuvieron na base del renacencia cultural y filosóficu y precedieron a la fundación d'universidaes nel sieglu XIII, cuando munches convertiránse en Estudios Xenerales y, más palantre, munches d'elles n'universidaes. Non toles escueles catedralicies llegaron a constituyise en Studium generale, polo que sobrevivieron hasta'l Conceyu de Trento, y los sos canónigos recomponer pa formar los seminarios mayores.

Dalgunes d'eses escueles medievales, yá radicalmente tresformaes, sobrevivieron hasta los nuesos díes. Otres fueron refundadas apocayá.


Developed by StudentB